Drept la replică la scrisoarea deschisă adresată de Vlad Alexandrescu, ministrului Culturii

În scrisoarea deschisă publicată astăzi în revista dvs. (http://revista22.ro/70254213/cui-i-e-fric-de-ministrul-culturii-ii.html), dl. Vlad Alexandrescu, pornind de la situația sitului arheologic Histria, face mai multe afirmații referitoare la persoana mea și la cele două societăți comerciale din care am făcut și fac parte. Absolut toate afirmațiile d-lui Alexandrescu referitoare la mine și la activitatea mea sunt neadevărate, după cum urmează:

  • Am inițiat o petiție – depusă la Ministerul Culturii în data de 6 mai 2016 și semnată de peste 60 de arheologi experți și specialiști în domeniu, directori de instituții culturale – pentru a cere anularea a două ordine de ministru, care au fost emise fără consultare publică și în urma aplicării unor criterii total netransparente (OMC nr. 2293/27.04.2016 privind nominalizarea membrilor Comisiei Naționale “Limes” și OMC nr. 2326/28.04.2016 privind nominalizarea membrilor Comisiei Naționale de Arheologie). Ordinul la care se referă dl. Alexandrescu a fost semnat pe data de 28 aprilie 2016, la o zi după anunțarea demisiei sale în mass-media. Mai mult, țin să precizez că am luat o asemenea inițiativă nu din frica de o nouă comisie, așa cum se insinuează, ci doar pentru că îmi doresc respectarea principiilor de transparență și legalitate atât de mult clamate.
  • Din anul 2011, atât SC Vanderlay SRL cât și SC Vanderlay Arheo SRL, nu au derulat contracte cu statul, noi fiind angajați pentru servicii de asistență tehnică, logistică, prelucrare date, reprezentare și consultanță pentru serviciile de arheologie, de către diverși Antreprenori care au avut contracte pentru construirea de autostrăzi și șosele de centură. Am realizat aceste lucrări împreună cu muzee și institute de cercetare, prestând diverse servicii tehnice pentru desfășurarea săpăturilor și realizarea documentațiilor. Institutul de Arheologie “Vasile Pârvan” București, Muzeul Național de Istorie a României, Institutul de Arheologie și Istoria Artei Cluj-Napoca, Muzeul Civilizației Dacice și Romane Deva, Muzeul Județean Satu Mare sunt doar câteva dintre instituțiile cu care am colaborat la realizarea unor cercetări preventive desfășurate corect și în termen, a unor documentații complete și legale. Toate aceste documentații  au fost fără excepție aprobate de Comisia Națională de Arheologie care în acest interval de timp și-a schimbat de trei ori componența. Este absolut neadevărată afirmația d-lui Alexandrescu cu privire la “cercetări arheologice făcute de mântuială” ținând cont că am lucrat împreună cu cele mai competente instituții în domeniu din România și reprezintă o jignire nu doar la adresa mea ci și pentru un număr semnificativ de arheologi cu cariere științifice recunoscute pe plan național și internațional. Referirea la cazul șantierului de la Șibot este din nou fără vreo bază reală, ținând cont că acolo s-a desfășurat o cercetare arheologică preventivă aprobată de Comisia Națională de Arheologie și efectuată după toate standardele în domeniu, nedistrugându-se nimic și nepierzându-se vreo informație importantă (dincolo de faptul că orice cercetare arheologică este în esență distructivă, fapt pe care dl. Alexandrescu pare că nu îl cunoaște). Pentru a lămuri această situație și a înlătura orice suspiciune, dl. Alexandrescu trebuie să solicite publicarea tuturor documentațiilor referitoare la lucrări de infrastructură, începând din anul 2010, pentru a se putea face public discuții despre calitatea cercetărilor în care am fost implicați. Până atunci, părerile referitoare la arheologie ale d-lui Alexandrescu sunt neprofesioniste și nefondate
  • Între anii 2005-2010, SC Vanderlay SRL (a cărei angajată am fost) a derulat contracte pentru inventariere de situri arheologice și monumente istorice cu mai multe muzee și direcții județene de cultură, pentru 13 județe în total. Toate aceste proiecte s-au desfășurat ca urmare a unor proceduri publice și respectând legea achizițiilor publice, după ce finanțările către instituțiile din teritoriu fuseseră aprobate de Comisia Națională de Arheologie și de către miniștrii în funcție la acea vreme, așa cum o poate confirma și secretarul Comisiei Naționale de Arheologie. Niciunul dintre aceste contracte nu a fost semnat direct cu Ministerul Culturii și nu a fost făcut ca parte a Programului EGISPAT, deși datele colectate puteau fi integrate în acest program sau în programul INSPIRE. Toate rezultatele acestor proiecte se găsesc la Institutul Național al Patrimoniului, instituție unde dl. Alexandrescu putea să se informeze înainte de a face afirmații eronate. De asemenea, pentru toate aceste contracte am colaborat cu instituții publice (direcții de cultură, muzee și institute de cercetare), noi fiind doar parte a unei echipe care a cuprins mulți specialiști asupra cărora dl. Alexandrescu aruncă umbra unor suspiciuni care nu au vreo bază reală.
  • SC Vanderlay Arheo SRL nu a avut niciun contract de prestări servicii cu Institutul de Arheologie “Vasile Pârvan” București, nici pentru șantierul arheologic Histria nici pentru alte șantiere. Acest lucru se poate proba foarte ușor, deoarece Institutul de Arheologie este o instituție publică și se pot cere toate datele privitoare la cheltuieli pentru anul 2015.
  • SC Vanderlay SRL sau SC Vanderlay Arheo SRL nu au avut niciodată vreo relație contractuală cu firma SC Deprom SRL.
  • SC Vanderlay SRL, a cărui angajată am fost, a intrat în anul 2014 în insolvență din cauza unor obligații neonorate de diverși beneficiari, neexistând nicio legătură cu vreo cercetare penală derulată la Constanța. În anul 2013 am inființat o societate comercială, numită SC Vanderlay Arheo SRL, al cărei administrator sunt.
  • Cea mai gravă insinuare a d-lui Alexandrescu este cea potrivit căreia doi actuali colegi ai mei – Petre Colțeanu și Andrei Heroiu, fiind foști angajați ai Deprom, ar avea vreo legătură cu cine știe ce fapte cercetate. Lucrez împreună cu Petre Colțeanu din anul 2011 iar cu Andrei Heroiu din anul 2012 și nu este locul aici să îmi exprim recunoștința față de ei pentru că au ales să fie parte a echipei noastre, în ciuda tuturor problemelor pe care le presupune munca într-o firmă de prestări servicii. Dacă vina mea este că am angajat arheologi tineri care nu aveau posibilitatea de a ajunge într-o instituție de stat (și care plecaseră de la Deprom cu mult înainte de a-i angaja eu), mi-o asum cu plăcere.

În finalul afirmațiilor referitoare la mine, dl. Alexandrescu spune că inițierea petiției înaintate Ministerului Culturii a fost provocată de faptul că ar fi cerut schimbarea responsabilului științific de la Histria. Trecând peste faptul că nu era în atribuțiile sale să ceară un asemenea lucru și că în opinia mea dl. Alexandrescu a comis un abuz de putere, am aflat doar din textul scrisorii deschise despre toate aceste presiuni și discuții, care nu îl pun într-o lumină favorabilă. Și din nou mă văd nevoită să repet că nu a existat, nu există și nu va exista vreun contract referitor la “cercetarea ruinelor de la Histria” între vreuna din societăţile comerciale din care am făcut sau fac parte şi Institutul de Arheologie “Vasile Pârvan” Bucureşti, Muzeul de Istorie Naţională şi Arheologie Constanţa sau vreo altă societate comercială.

Florela Vasilescu